Jakie jest podejście do recyklingu? O ile zwiększyło się zainteresowanie przetwórców recyklatami? Co jest ważne dla tej branży? O tym rozmawialiśmy z Krzysztofem Nowosielskim, dyrektorem ML SP. z o.o.
BS: Recykling to słowo, które od kilku lat odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Czy producent recyklatów zauważa istotną zmianę w podejściu społeczeństwa do kwestii recyklingu?
KN: Zdecydowanie, zarówno w społeczeństwie, jak i wśród naszych kontrahentów. Oczywiście między nami, a odbiorcą produktu na półce w sklepie, jest jeszcze przedsiębiorstwo wykorzystujące recyklaty w swojej produkcji. Natomiast nasz zespół sprzedażowy coraz częściej zauważa, że istotnym czynnikiem motywującym zakup regranulatu jest klient końcowy, o czym informuje nas właśnie przetwórca. Ma to oczywiście związek z rosnącą świadomością społeczeństwa. Myślę, że staliśmy się po prostu bardziej wyczuleni na aspekt środowiskowy. Wyroby z recyklingu, a także sam recyklat stały się pożądane nie jako tani substytut, a jako bardziej wartościowy (środowiskowo) zamiennik tworzyw pierwotnych.
BS: A jak zwiększyło się zainteresowanie przetwórców tworzyw surowcami pochodzącymi z recyklingu? Czy widać je chociażby na targach?
KN: To zwiększone zainteresowanie widać na każdym kroku. Zarówno na targach, gdzie praktycznie każde wydarzenie, w którym bierzemy udział, gromadzi na naszych stoiskach coraz więcej potencjalnych, ale przede wszystkim nowych klientów. Takich, którzy do tej pory z recyklatów nie korzystali. Poza wydarzeniami targowymi bierzemy również udział w wielu konferencjach, gdzie jasno widać, że zmienia się tematyka dyskusji i nie ma dziś właściwie żadnej konferencji branżowej, gdzie nie dyskutowałoby się o cyrkularności, czy zrównoważonym rozwoju. Nasz kontakt z klientami także w czasie spotkań u nich, czy w naszym przedsiębiorstwie, również pokazuje zwiększone zainteresowanie naszymi produktami, co nas oczywiście niezmiernie cieszy.
BS: Co Pana zdaniem jest obecnie najważniejsze, aby branża recyklingu mogła rozwijać się prawidłowo?
KN: Wspominałem o tym – podobnie jak moje koleżanki i moi koledzy z branży, już wielokrotnie. Jasna i przejrzysta legislacja, wraz ze sprawną implementacją unijnych regulacji na grunt krajowy. To warunek kluczowy, pozwalający spokojnie planować rozwój przedsiębiorstwa. A w przypadku naszych rodzimych recyklerów, pozwalający zachować konkurencyjność względem zagranicznej – przede wszystkim zachodnioeuropejskiej, konkurencji.
BS: Co wyróżnia ML Sp. z o.o. od innych dostawców recyklatów? Jako przedsiębiorca zna Pan na pewno takich producentów, z którymi współpraca jest w strefie Pana marzeń. Jakiego argumentu by Pan użył, aby zdobyć jednego z najważniejszych producentów opakowań w Europie?
KN: Staramy się spełniać nasze marzenia na bieżąco i wielu topowych producentów jest już w naszym portfolio odbiorców [śmiech]. Proszę również zwolnić mnie z odpowiedzi nt. tego jakich argumentów używamy, aby przekonać klienta do naszych produktów. Na pewno jednak mogę podpowiedzieć, że jeśli chodzi o współpracę z najbardziej wymagającymi klientami, to kluczowa zawsze jest jakość i powtarzalność produktów. Natomiast łatwiej o tym mówić, a trudniej zrealizować. Niemniej jednak, poza oczywiście nowoczesną technologią przetwórstwa, kluczowe są: sprawdzone i stabilne źródła surowców do produkcji oraz permanentna kontrola jakościowa, prowadzona dzięki bardzo dobrze wyposażonemu laboratorium. Zarówno surowców, które wykorzystujemy w produkcji, jak i wytwarzanych przez nas recyklatów.
BS: Wróćmy do tematu wystaw branżowych. Jesteście na wszystkich najważniejszych europejskich wydarzeniach branżowych. Od kilku lat wasza firma jest obecna na targach INNOFORM. Czym przyciągną Państwo na swoje stoisko gości?
KN: Rzeczywiście, jesteśmy stałymi gośćmi w Bydgoszczy. Zresztą jesteśmy również członkiem Bydgoskiego Klastra Przemysłowego, łączy nas również stała współpraca naukowa z Politechniką Bydgoską i partnerstwo z uczelnią. Z jednej strony staramy się zatem wesprzeć to wydarzenie, które jest bardzo ciekawym punktem na mapie branżowych spotkań, a z drugiej po prostu staramy się być blisko naszych stałych klientów i potencjalnych nowych kontrahentów. Taką strategię marketingową realizujemy konsekwentnie od kilku lat i nie da się ukryć, że przynosi nam ona wymierne efekty. Na INNOFORM jedziemy z nową propozycją dla tych, którzy do tej pory recyklatów w swojej produkcji nie używali i nie są do tego gotowi technicznie – tj. nie mają właściwie dostosowanego parku maszynowego. Nasza oferta regranulatów z serii TECHFIN to rozwiązanie właśnie dla nich. Nasz zespół handlowy będzie dostępny dla wszystkich, którzy potrzebują wsparcia na początku swojej przygody z procesowaniem recyklatów.
BS: Dziękuję za rozmowę i życzę udanych targów.
KN: Dziękuję i serdecznie zapraszam na stoisko nr 16, podczas targów INNOFORM w Bydgoszczy.
Z Krzysztofem Nowosielskim, dyrektorem ML SP. z o.o. rozmawiała Beata Snopkiewicz - Project Manager / Team Leader Targów INNOFORM